5 dôležitých trikov, ktoré by mal vedieť každý, kto si ide kupovať “trailovky“ 11. mája 2021 – Publikované v: Odporúčania

Pri horskom behu by malo byť najdôležitejšie klásť veľký dôraz na to hlavné – správnu “trailovku“. Či len začínate s horským behom, alebo  ste skúsený hltač nastúpaných výškových metrov, určite nám dáte za pravdu ak povieme, že výber správnej obuvi vie byť niekedy  “atómová fyzika”. V tomto článku sa pozrieme na chyby, ktoré pri výbere “trailovej“ obuvi robíme a čo urobiť pre to, aby Vaše “trailovky“ spĺňali všetky požadované kritéria. Tréningová “trailová“ obuv je zväčša určená na  väčšie objemy – to znamená veľa kilometrov, ale hlavne veľa kilometrov bez nechcených pľuzgierov či odrenín.

Veľkosť

Výber správnej veľkosti je najpodstatnejším kritériom pri vyberaní “trailoviek“. Pri “trailovej“ obuvi by mal byť pri dôkladnom zašnurovaní respektíve zatiahnutí v prednej časti chodidla dostatok miesta. Nezabúdajme, že hlavne pri väčších objemoch sa nám noha v topánke “zväčší“, napuchne viac ako pri krátkom povedzme 5km behu. Sú rôzne spôsoby, ktorými môžeme daný dostatok miesta dosiahnuť. Nám sa osvedčilo , že ak budete kupovať Vaše “trailovky“ na stredne dlhé až dlhé behy , najlepšie je vybrať si vložku z kupovanej topánky, položiť na ňu nohu ( máte na nej samozrejme iba bežeckú ponožku), medzi veľkým palcom na nohe a koncom vložky do tenisky by ste mali byť schopný dať veľký palec (viď. obrázok 1). Pri behoch na krátku vzdialenosť môže byť tento priestor menší ako hrúbka veľkého palca na ruke.

Zo skúseností z predaja vieme, že najväčší problém s týmto majú najmä dámy, ktoré na tento pocit väčšej  tenisky nie sú zvyknuté. Dámy nemajte obavy, nikto pri behu neuvidí, že máte tenisku o niečo väčšiu oproti Vašej bežnej vychádzkovej obuvi. Celkový efekt nakoniec oceníte vyšším komfortom pri behu a v lete nebudete musieť skrývať “prirodzene zafarbené“ fialové nechty J

Nezabúdajme ešte na jednu podstatnú vec, ako sme už spomínali, že nám noha počas behu napuchne a zväčší sa to už vieme a to isté platí aj počas dňa. Ráno resp. v doobedňajších hodinách máme nohu o čosi menšiu ako večer, keď máme naše nohy po celom dni naliate krvou.

Päta 

Zadná časť nohy, čiže päta by pri skúšaní mala byť v maximálnom pohodlí. Každá iritácia, ktorá vyvoláva pocit nepohodlnosti, či diskomfortu sa pri behu znásobí. Skúste si topánku v predajni obuť, zašnurovať, trocha pochodiť a poskákať. Keď budete mať pocit, že sa Vám päta vyzúva, je tu jednoduchá rada. Ak pri zaviazanej teniske strčíte Váš palec na ruke medzi pätu a stenu tenisky, pravdepodobne budete potrebovať o niečo menšie tenisky. (viď. obrázok 2). Drvivá väčšina bežeckej obuvi má pri šnurovaní o jeden pár dierok naviac. Pre dosiahnutie lepšej fixácie päty, prevlečieme šnúrky a zaviažeme, malo by to pomôcť lepšie zafixovať nohu.

Priehlavok a šírka

Priehlavok by mal taktiež dobre sadnúť. Treba dbať na to, aby však nebol veľmi stiahnutý a nebránil prietoku krvi v chodidle, pretože to dokáže spôsobiť viac škody než úžitku, počas behu by ste sa necítili komfortne a tŕpli by Vám nohy.
Celkový dobrý pocit  zo šírky topánky by ste mali mať hneď ako si ju prvý krát obujete. Ak je topánka príliš úzka, pravdepodobne budete cítiť, že malíček sa nachádza celkom na hrane stielky a zvršku, respektíve bude v neprirodzenej pozícii. V takom prípade je lepšie siahnuť po inom modeli, alebo ísť s veľkosťou o číslo vyššie. Ideálne široká topánka je taká, v ktorej môžete chodidlom jemne pohybovať zo strany na stranu a  nedostanete sa chodidlom za hranu stielky.  Treba brať ohľad aj na to, že každému vyhovuje niečo iné ale z pravidla platí hore napísané, pokiaľ však radi nebeháte v “španielskej čižme“ J.